Tijdlijn BillyBird Park Hemelrijk

In 1986 begonnen Gerrie en Ton Derks aan een groot avontuur. Beide hebben ze hun baan opgegeven om een start te maken met hun grote droom. Deze grote droom was een plek creëren waar iedereen, iedere dag samen met zijn of haar dierbaren plezier kan maken. Deze droom werd gerealiseerd toen een zandafgraving veranderde in recreatieplas Hemelrijk. Met deze plas als basis zijn er uitbreidingen gestart en deze hebben geleid tot een recreatie park. Het hedendaagse park heet BillyBird Park Hemelrijk. Het park had in 1986 ruim 65.000 bezoekers en 300 abonnementhouders. Dit is uitgebreid in 2003 naar maar liefst 46.000 abonnementhouders en 190.000 bezoekers. In 2015 zijn er 50.000 abonnementhouders en gemiddeld 270.000 bezoekers.

 

1986

Start van het strandbad ‘Recreatieplas Hemelrijk’, toen nog op huurbasis. Bouw van de eerste kunstmatige Oeverzwaluwwand van Nederland.

1990

In januari kochten Ton en Gerrie Hemelrijk en het woonhuis. In totaal 38ha grond! In april van dit jaar is er nog circa 12 ha grond extra aangekocht. Hier bevindt zich nu o.a. de Verkeersspeeltuin en het Naaktstrand. De grondaankopen werden betaald door de zandwinning.

Aanleg van het duikeiland.

Bouw koffiestek: een nieuwe horecapaviljoen met toiletten, waar ook passanten nog zonder entreegeld te betalen terecht konden. Nu fungeert dit gebouw als receptie en horecaverkooppunt.

1992

Ingebruikname van het Naakstrand.

1993

Opening van de Verkeersspeeltuin door Bart de Graaf op 11 juli.

Start Kinderkermis. Het idee van Family Entertainment Center (uit Amerika) stuit op bestemmingsplan-technische problemen. Om tóch overdekt plezier te kunnen bieden werd in een oude kippenschuur een springkussen, een draaimolen, een ballenbak en enkele fun wheels geplaatst. Deze relatief goedkope investering trok vanaf het begin al meer bezoekers dan de (duurdere) Verkeersspeeltuin.

De meeste leerzame en cruciale les van de afgelopen jaren; een slechte zomer én we haalden ons niet aan de begroting gehouden, met als gevolg dat er na de zomer een tekort was van fl. 500.000. Schuldeisers drongen aan en pas in november was de Rabobank bereid om ons extra geld te lenen.

1994

In april kregen we eindelijk een bouwvergunning voor een tweede binnenspeeltuin: Zeeroversland, toen feitelijk niet meer dan een overdekte grote glijbaan. Het geld was op en de hal is in de loop der jaren verder ingericht o.b.v. de cash flow, dus zodra er weer wat geld was werd het uitgegeven aan de inrichting.

1996

Aankoop woonhuis Luttelweg 4 (van een bezwaar makende buurman), nu het kantoor van Friends Enterprise en BillyBird Facilities.

1998

Een goede zomer! Ook de populariteit van kinderfeestjes en school- en groepsreizen op Hemelrijk groeit. De organisatie groeit mee en er worden meerdere vaste medewerkers aangetrokken. Hemelrijk maakt de volgende jaren een de ontwikkeling door van klein naar middelgroot bedrijf.

2000

Nieuwe attractie: bungee trampolines. Tevens de bouw van de Outback Survival: een zelf ontworpen en voor Europa uniek touwenparcours waar groepen op reservering terecht konden. Dit reserveren bleek al snel geen succes, maar gaf wel het inzicht dat de Hemelrijkformule ook hier gehandhaafd moest worden, namelijk: voor iedereen – lage all-in prijs en gericht op de massa. In 2001 is daarom de hooiberg als startplatform gebouwd en is er een bovenrail aangebracht. Gasten kregen een tuigje aan, welke middels een leeflijn aan een trolley werd bevestigd. Deze trolley liep over de bovenrail. Door dit alles konden gasten nooit meer verder vallen dan ca. een halve meter. Zo kon één medewerker veel meer gasten begeleiden en kon het touwenparcours samen met de bungee trampolines en de waterfietsen in de all-in prijs worden opgenomen.

Voor het eerst 363 dagen per jaar open + all-in entreeprijs.

2002

Nieuw: parkeerterrein en de bootjesglijbaan Splash!

Start realisatie BillyBird Park keten. In januari wordt een samenwerkingsovereenkomst gesloten met Niba zand- en grondwinningsbedrijf.

2003

Nieuw: de Helihaven, een zelf ontwikkelende baan met traphelikopters. Voor Recreatiepark Hemelrijk wordt een parkmanager aangetrokken, Ton gaat zich meer richten op de ontwikkeling van een keten.

2004

Nieuw: opa & oma abonnement tegen een speciaal laag tarief. Nieuw: de klimberg Hemelaya. Een zelf ontwikkelde rots voor kind, tiener, ouder en zelfs grootouder. Een verbetering van arbeidsproductiviteit in de recreatiesector omdat voor dit ‘speeltoestel’ nauwelijks tot geen personeel noodzakelijk is. Recreatiepark Hemelrijk wordt omgedoopt tot Billy Birdpark hemelrijk (en een half jaar later tot BillyBird Park Hemelrijk, want de naam Birdpark leidde tot verkeerde verwachtingen).

2005

Nieuw: de Outback Challenge

2006

Nieuw: de waterbaan Laquana. Nog nooit hebben we zoveel aanloopproblemen gehad als met deze attractie! Wat hebben we hiervan geleerd? Zelf ontwikkelen is risico’s nemen, maar als het lukt heb je wel iets unieks (Hemelaya)!

De entreeprijs wordt gedifferentieerd, geen all-in prijs meer die het hele jaar geldt. Vanaf nu zijn er verschillende seizoen prijzen van  6,50 (IJspegeltarief), via € 7,50 (Trekvogeltarief) en € 8,50 (Vlindertarief) tot € 9,50 (Spettertarief). De abonnementsprijzen blijven laag. Door relatief dure entreeprijzen tegenover erg voordelige abonnementen te zetten verwachtten we extra abonnementhouders te trekken.

2007

Nieuw: duiktrampoline op het zonne-eiland en een glijbaan in het kinderbad.

2008

Gouden Cirkel campagne: door het inzetten van regionale massamedia (o.a. billboard en bussen), hopen we de naamsbekendheid van BillyBird Park Hemelrijk in de ‘gouden cirkel’ (Nijmegen, Eindhoven, Den Bosch) flink te vergoten.

2009

Nieuw: een supersnelle familie-achtbaan. Een absoluut hoogtepunt van Hemelrijk. Het is de bedoeling om deze attracties op den duur energie-neutraal te maken. Dit kan door een combinatie van zowel menselijke energie, bijvoorbeeld opgewekt d.m.v. crosstrainers, als zonne-energie te gebruiken.

2010

Cyberghost (Friendsenterprise) introduceert de Friendscard; een unieke spaarpas waarmee je bij diverse deelnemers iEuro’s kunt sparen en besteden. De abonnementhouders van Hemelrijk zijn de eerste trotse bezitters van de Friendscard. Ook wordt in oktober de eerste Celebrationcard uitgereikt. De werkwijze hiervan is hetzelfde als die van de Friendscard, maar dan in de vorm van een cadeaupas.

2011

Hemelrijk bestaat 25 jaar! Dit wordt uitgebreid gevierd met o.a. de uitgave van een spiksplinternieuw BillyBird prentenboek: ‘De Schat van Hemelrijk’. Ook wordt er eind april een speciale BillyBird jubileum krant huis aan huis verspreid in Oss, Uden en Veghel. Tijdens de Vreemde Vogelweek, een reünie voor medewerkers en een speciaal jubileum weekend vieren de medewerkers en gasten nog eens uitgebreid het 25 jarig bestaan.

2012

De buitenspeeltuin wordt maar liefst twee keer zo groot, omheind en heet vanaf nu ‘Kinderland’. Er komen twee nieuwe air trampolines en twee nieuwe springkussens en er worden maar liefst 50 BBQ’s in Kinderland geplaatst. De BBQ’s en de 3 meter hoge air-trampoline zijn uniek in Nederland. BillyBird introduceert dit jaar tevens de nieuwe slogan ‘Happy Together!’.

2014

Op 29 mei is de Piratenkooi geopend. Een gigantisch speelparadijs met springkussen, glijbanen, klimelementen, kleurrijke bouwblokken en een vernieuwde kleuterkade voor de allerkleinsten. De Piratenkooi is geschikt voor kinderen met een lengte t/m 1.50 meter. Dit voorjaar is ook het Party-Eiland in gebruik genomen. Een imposant podium dat ruimte biedt om te loungen en waar je tevens kunt genieten van een hapje en drankje. Toegang vanaf 18 jaar.

Daarnaast is de voorzijde van Zeeroversland volledig verbouwd, door het verwijderen van enkele muren is er meer licht in de binnenspeeltuin en zijn er meer zitplaatsen. Deze ruimte is omgedoopt tot de serre, waar gasten kunnen loungen, genieten van een boek of van het uitzicht. Tevens is de serre door families te reserveren.

2015

Gedurende de winter en in het voorjaar van 2015 is de Kinderkermis gesloopt, deze ietwat verouderde speel locatie was nodig aan vervanging toe. Een aantal spanten van de Kinderkermis zijn blijven staan, deze zorgen er nu voor dat er 2 hele mooie afdaken zijn. Eén afdak overkapt de botsauto’s en enkele andere attracties. Het andere afdak kan voor verschillende doeleinden worden gebruikt. Zo kunnen gasten hier lekker picknicken, maar ook het entertainment team kan hier voorstellingen geven.

2015

Verbouwing horeca, het verkoopgedeelte in Zeeroversland heeft een algehele make-over gekregen. Het gedateerde oud bruin heeft plaats gemaakt voor frisse kleuren. Ook de horeca producten zijn wat aangepast en verbeterd.

2016

Er wordt een nieuwe strandboulevard aangelegd, een rode loper welke start bij de Receptie en doorloopt naar Zeeroversland. Door de aanleg hiervan is er een ruimere ligweide ontstaan met enkele schaduwplekken. Ook worden er aan de rode loper verschillende zonneterrassen gemaakt. Hier kun je op een strandbedje of lounge bank genieten van de zon en een hapje en drankje. (Consumpties zijn hier verplicht).

Hemelrijk in je mailbox!

AANMELDEN

Vind en like ons ook op:

  • Like Us